چند پیشنهاد برای حفظ انگیزه،چطورهمیشه انگیزه و اراده داشته باشیم؟

HanaHana
779 بازدید

از شنبه رژیم می‌گیرم ، از شنبه کتاب می‌خوانم ، از ماه آینده برنامه‌‌ریزی می‌کنم، این جملات خیلی برای ما آشنا نیست؟ اگرفکرمی‌کنید نیاز به حفظ انگیزه و اراده دارید با این مقاله همراه باشید. 

حفظ انگیزه
Photo by Cristofer Jeschke on Unsplash

انگیزه واراده دو پادشاه در یک اقلیم

می‌دانستید انگیزه و اراده یکی نیستند؟ البته این دو راهکاری نیستند که بتوان یکی از آنها را انتخاب کرد، بلکه ارتباط محکمی باهم دارند انگیزه غیر‌قابل اعتماد است چون بر پایه احساسات بنا شده و سالهاست که میدانیم احساسات انسان‌ها بدون ثبات اند چون هر چیز ممکن است آن را تغییر دهد. آیا واقعا می‌خواهید آرزوهای شما بر پایه احساسات بنا شوند؟

حفظ انگیزه به عنوان یک راهکار اصلی شاید به قدر کافی خوب باشد که شما را به جلو هل دهد اما در مقایسه با قدرت‌اراده، انگیزه انتخاب ضعیفی است. پس با به‌کارگیری قدرت اراده ، حفظ انگیزه قابل اطمینان تر خواهد‌ شد. نیروی اراده قابل اعتماد است، اما در صورتی که آن را تمام نکنید.

در کتاب «قدرت اراده‌» گفته می‌شود:

اراده نیز‌مانند عضلات با استفاده کردن از آن قوی تر می‌شود. ولی امکان دارد دراثراستفاده نیز خسته شود .

هر چیز که نیاز به تصمیم‌گیری داشته باشد عضله اراده‌ را خسته می‌کند. به همین دلیل است که صبح تا عصر به رژیم غذایی‌تان پایبند هستید، اما یک غذای پرکالری هنگام شب شکستتان می‌دهد، زیرا نیروی اراده تان تمام شده. اما نگران نباشید با رعایت نکات زیرمی‌توانید عضله اراده را تقویت کنید:

برای حفظ انگیزه ، در نوشتن روزنگار اولویت بندی داشته باشید 

همانطور که می‌دانید بولت ژورنال از آینده‌نگار، ماه‌نگار و روزنگار تشکیل شده. سعی کنید در امور خود اولویت بندی را فراموش نکنید، طوری روزنگار خود را پر کنید که کارهای مهم و ضروری را اول یا ابتدای صبح انجام دهید. دقیقا زمانی که جیبتان پر از نیروی اراده است. و کار های غیر‌ضروری و تفریحی را به عصر موکول کنید. 

چطور اولویت بندی کنیم؟

روش ها و تکنیک‌های متفاوتی برای اولویت بندی وجود دارد راحت‌ترین آن ها کار با تکنیک ماتریس آیزنهاور است. برای استفاده ازماتریس آیزنهاور، باید ابتدا لیستی از کارهایی تهیه کنید که احساس می‌کنید باید انجامشان دهید. سعی کنید هر چیزی که وقتتان رامی‌گیرد، هر قدر هم که بی‌اهمیت باشد، دراین لیست بگنجانید. سپس، هریک ازاین کارهایی که لیست کرده‌اید را داخل یکی از چهار دسته بندی زیر قرار دهید:

  • مهم و فوری
  • مهم ولی غیرفوری
  • غیرمهم ولی فوری
  • غیرمهم و غیرفوری

مهم و فوری:

کارهای این دسته هم اهمیت بالایی دارند و هم دارای فوریت هستند. بنابراین لازم است به آنها زمان اختصاص دهید و جدیشان بگیرید. کارهای مهم و فوری را در اولویت بگذارید و هم اکنون انجام دهید. مثل برگزاری یک جلسه کاری.

مهم ولی غیر فوری :

برخی ازکارها هستند که اهمیت‌شان بسیار زیاد است اما فوریتی ندارند. برای این دسته برنامه‌ریزی کنید تا سر فرصت با کیفیت بالا انجامش دهید. مثل تعمیرات ماشین یا شرکت در یک دوره آموزشی.

غیرمهم ولی فوری:

این کارها وقت شما را می گیرند اما منافعی ایجاد نمی کنند. بیشترافرادی که از شلوغ بودن سرشان و زیاد بودن کارها می نالند درگیر کارهای غیرمهم اما فوری هستند. سعی کنید امور این دسته را به افراد دیگر واگذار کنید. مثل پرداخت قبض یا جواب دادن ایمیل ها

غیرمهم و غیر فوری:

این کارها وقت را تلف می کنند و هیچ ارزشی ایجاد نمی کنند. برای این دسته از کارها مثال بسیار است، بازی های رایانه‌ای نمونه ای از این کارها است. اگر واقعا می‌خواهید به اهدافتان برسید این امور را تعطیل کنید.

  کارهای ساده را به عادت تبدیل کن

بهتر است بعضی کارها را به عادت یا اصطلاحا habit  تبدیل کنید. تا دیگر نیاز نباشد برای انجام دادنشان فکر کنید این کار به حفظ انگیزه و اراده کمک می کند . به‌عنوان مثال آیا شما برای نفس کشیدن فکر می‌کنید؟ خیر، زیرا این عمل ارادی است و برای انجامش نیازی به مصرف اراده نیست . کارهایی مثل ورزش کردن ، استفاده از نخ دندان و… از این دسته هستند. برای آشنایی بیشتر با پیگیری عادت ها می توانید مطلب دیگر کرپین تگز را مطالعه کنید .

Photo by My Life Journal on Unsplash

 دقیق بنویسید

هنگامی که فهرستی بدون جزئیات ایجاد می‌کنید یادداشتی دارید که شامل چیزهای ناتمام و نامشخص است. فرض کنید نوشته اید اتمام پروژه ساختمان پنجم، حالا فرض کنید نوشته اید تایید نقشه نهایی ساختمان پنجم آیا مورد اول به شما احساس نگرانی و استرس نداد؟  جزئی نوشتن باعث می‌شود بدانید دقیقا چه چیزی می‌خواهید بنا‌براین نیروی اراده زیادی مصرف نمی‌کنید. اما اگر کُلی بنویسید مغز احساس می‌کند کار زیادی باید انجام دهد پس احتمالش زیاد است که اهمال کاری کند.

Photo by Estée Janssens on Unsplash

 با افراد مشابهارتباط برقرار کنید

در کتاب غریزه اراده گفته می‌شود: «یک عامل تعیین‌کننده در اندام فرد، وضعیت اندام دوستان وخانواده‌‌ی اوست. بیشتر افراد دوست دارند هم‌رنگ جماعت باشند. بنابراین وقتی اطرافیان شما چاق باشند ، شما نیز ناخودآگاه عادات اشتباهی را پیش می‌گیرید تا اندامی چاق داشته باشید.»

پس سعی کنید بیشتر با افرادی ارتباط برقرار کنید که ، با شما هدف مشترک دارند. این کار به حفظ انگیزه کمک می کند و باعث می‌شود هرلحظه با عضله ی اراده درگیر تصمیم گیری نباشید.

Photo by Dylan Gillis on Unsplash

محیط اطراف خود را تغییر دهید

مثلا اگر سعی دارید رژیم خود را رعایت کنید، خوراکی های ناسالم را ازاطراف خود دور کنید بهتر است این غذاها را جلوی چشم‌تان نگذارید. زیرا دیدن آن‌ها و مقاومت برای نخوردن‌شان، اراده‌تان را ضعیف می‌کند.

ورزش کنید

بسیاری تصور می‌کنند ورزش تنها برای عضلات و استخوان‌ها مفید است. در حالی‌که ورزش علاوه بر فوایدی که برای جسم دارد، به عملکرد مغز نیز کمک می‌کند. تنها دو ماه پس از ورزش منظم، بخش‌هایی از مغز که در اراده‌ نقش دارند بزرگ‌تر، قوی‌تر و هماهنگ‌تر می‌شوند. در نتیجه راحت‌تر می‌توانید به لغزش‌ ها نه بگویید و اهداف خود را با اشتیاق بیشتری دنبال کنید.

Photo by Bruno Nascimento on Unsplash

مدیتیشن کنید

 مدیتیشن بخش‌هایی از مغز را که مسئول اراده‌‌اند، تقویت و بزرگ‌تر می‌کند.و باعث ارتباط بهتر این بخش‌ها با بخش‌هایی می‌شود که در کنترل تصمیمات فرد نقش دارند. حتی روزانه ده دقیقه مدیتیشن هم پس از دوماه به طور محسوسی باعث رشد قشر جلوی مغز می‌شود.

yoga
Photo by kike vega on Unsplash

سعی کنید به اندازه بخوابید

محروم بودن از خواب- اینکه کمتر از ۷  یا ۸ ساعت در طول شب بخوابید- از لحاظ عملکرد ذهنی، شما را هم رده‌ی یک فرد مست قرار می‌دهد. که این کار عملابا نداشتن اراده  مترادف است. حتی یک شب محروم بودن از خواب، روی اراده شما تاثیر منفی دارد. تنش ها و استرس بزرگ‌ترین موانع برای استفاده از نیروی اراده هستند. درحالی که توجه و تمرکز بیشترین کمک را به تقویت اراده می‌کند.

Photo by Alexandra Gorn on Unsplash

در این مقاله راجع به تفاوت انگیزه و اراده صحبت کردیم و هشت راه‌کار ارائه دادیم تا با استفاده ازآن‌ها بتوانیم بهتر‌از قدرت اراده استفاده کنیم وآن را قوی‌تر کنیم. حال با توجه به این نکات بنویسید کدام مورد نقطه ضعف شما بوده است؟

دسته بندی زندگی عادت
اشتراک گذاری

بلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

171+ محصولات
4479+ سفارشات تکمیل شده
7801+ کاربران
39+ مطالب وبلاگ
سبد خرید

سبد خرید شما خالی است.

ورود به سایت